Registreren
Hoe faciliteren we de cruciale rol van de treindienstleider bij de implementatie van ERTMS? Ronde 1
Bij de geplande landelijke uitrol van ERTMS gaat in deze fase de meeste aandacht uit naar levering, ontwerp en installatie van de fysieke ERTMS omgeving in de railinfrastructuur en in het rollend materieel. Logisch want een succesvolle ingebruikname van het nieuwe beveiligingssysteem is in eerste instantie gebaseerd op goed functionerende technologie. Voor een succesvolle implementatie wordt natuurlijk gekeken naar processen. En wat de impact is van procesverandering op verschillende rollen en functies. Met name de rol van de treindienstleider is in onze ogen cruciaal voor een succesvolle implementatie en uitrol van ERTMS in Nederland. Door te testen en te simuleren in een veilige en representatieve testomgeving worden waardevolle gebruikerservaringen en bevindingen opgehaald die input vormen voor het ontwerpproces én voor de implementatie en opleidingen bij Verkeersleiding. Cruciaal daarbij is ook de periode waarin de transitie van NS54 naar ERTMS plaatsvindt en het personeel op de VL posten met een hybride situatie wordt geconfronteerd.
Sprekers:
Peter Boom (Royal HaskoningDHV)
Philip Hupkes (RailConnect)
Harm van Huet (Intraffic)
Maria Oskina (Royal HaskoningDHV)
Sebastiaan Postma (Railconnect)
Hoe helpt system engineering de samenwerking?
Voor het behalen van de doelen van het programma ERTMS werken we met system engineering. Benieuwd waarom we dat doen, hoe het werkt en hoe het de samenwerking bevordert? Neem dan vooral deel aan deze interactieve workshop waar de voordelen van deze werkwijze duidelijk worden. We gaan niet diep in op system engineering. Wel geeft het inzicht in hoe de methode wordt toegepast en waarom het helpt in de realisatie van een vervoersysteem met ERTMS.
Sprekers:
Wendi Mennen
Conny Olivier (Programmadirectie ERTMS)
ERTMS BL3 in Thalys; de wet van de remmende voorsprong
Sinds 2009 rijdt Thalys dagelijks over de HSL van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen, Brussel en Parijs. 300 km/h, met ERTMS beveiligd. Thalys was de eerste internationale hogesnelheidstrein met ERTMS, tot stand gekomen door samenwerking tussen spoorwegmaatschappijen, industrie en de Europese Commissie.
Sindsdien is er veel veranderd, in alle landen komt steeds meer ERTMS en de specificaties worden steeds verder ontwikkeld. Ook Thalys gaat mee in deze ontwikkeling en zal binnenkort voorzien worden van ERTMS Baseline 3.
Hoe pakt dat uit voor Thalys waarin de ERTMS zichzelf bewezen heeft? Hoe ging de ontwikkeling en toelating in 2009 en hoe gaat dat nu met de doorontwikkeling naar Baseline 3? In een bestaande trein zul je compromissen moeten maken. Dat is de wet van de remmende voorsprong. Welke lessons learned gelden nog steeds?
Sprekers:
Peter Zijdemans (Ricardo Rail)
Wat we kunnen we leren van de CBTC implementatie op het Amsterdamse metronet?
In 2021 is een nieuw treinbeveiliging- en verkeersleidingssysteem in gebruik genomen op het Amsterdamse metronet, op basis van CBTC technologie. Het systeem is geleverd door Alstom en was sinds 2018 al in gebruik op de Noord/Zuidlijn. Er zijn veel parallellen tussen ERTMS en CBTC, op technologisch gebied, maar ook m.b.t. de context waarin de systemen worden geïmplementeerd. Vanuit gemeente Amsterdam en GVB delen we graag onze ervaring en kennis.
We vertellen niet alleen over onze successen, maar ook over de tegenslagen de wijze waarop we daarmee zijn omgegaan. Hoe hebben wij de samenwerking tussen leveranciers, opdrachtgevers, gebruikers en de assetmanagement organisatie ingevuld? Op welke wijze hebben zijn wij omgegaan met de onderlinge afhankelijkheden en het borgen van lange termijn relaties? Hoe hebben wij de organisatieontwikkeling opgepakt om invulling te geven aan de nieuwe manier van werken die deze systeemsprong vraagt? Welke lessen hebben we getrokken uit onze migratiestrategie, de verstoringen gedurende de implementatie en de externe communicatie daarover? Dit zijn stuk voor stuk vragen die ook voor de implementatie van ERMTS relevant zijn. Sluit daarom aan bij ons programma, dan geven wij een uniek inkijkje!
Sprekers:
Pelle de Wit
Gerard Scheffrahn (Gemeente Amsterdam)
Digitalisering van Infradata bij ProRail: een ketenbrede transformatie
Een belangrijk onderwerp binnen het ERTMS programma bij ProRail is de digitalisering van de infradata. De gehele keten maakt gebruik van deze data, van ontwerper tot treindienstleider tot inspecteur.
We laten je zien hoe de transformatie van papier naar digitaal in zijn werk gaat. Dit doen we samen met onze business partners en met de gebruikers van de infradata. En we tonen concrete voorbeelden van tools die we gebruiken en ontwikkelen om de stappen van ontwerp tot realisatie tot ingebruikname efficiënt te doorlopen.
En we vertellen meer over de innovaties die bijdragen aan een snellere uitrol van de ERTMS baanvakken.
Sprekers:
Maarten Louwerse (ProRail)
Talkshow OKE: Europese regels en specificaties
Wil je meer weten over de Europese regels en specificaties en wat dat voor jou als gebruiker betekent? Sluit dan aan bij de Talkshow van het Operationeel Kenniscentrum ERTMS (OKE)! Je neemt plaats als publiek in de zaal en je kunt vragen stellen aan de experts aan tafel.
Het OKE organiseert iedere twee maanden een talkshow voor gebruikers en toekomstige gebruikers van ERTMS. In de online talkshows worden onderwerpen behandeld die van belang kunnen zijn voor deze gebruikers. De ene keer gaat het om uitleg van techniek, een andere keer om toelichting op gebruikersprocessen, en wordt weer een andere keer meer achtergrond informatie gegeven over de implementatie van ERTMS in Nederland.
Sprekers:
Piet Schouwerwou
Stelselmanagement ERTMS in de praktijk gebracht
ERTMS grijpt in op spoor, materieel, gebruikers en procedures. Er verandert veel, ook de manier waarop samenhangende besluiten worden genomen. Stelselmanagement ERTMS is de overkoepelende verantwoordelijkheid dat de sector helpt met het vinden van oplossingen en nemen van besluiten. Steeds vaker zijn er vraagstukken die verder gaan dan één partij. Stelselmanagement ERTMS zorgt ervoor dat overstijgende vraagstukken en problemen snel en met draagvlak worden opgepakt en opgelost. Zo zorgen we voor een goed en werkend spoorvervoersysteem. Nu en in de toekomst.
De stelselmanager ERTMS is onafhankelijk en onpartijdig en besluit zelfstandig of adviseert aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Stelselmanagement is nu belegd bij de Programmadirectie ERTMS. Met een klein kernteam met vertegenwoordigers uit de sector ontwikkelen we stelselmanagement ERTMS aan de hand van een aantal concrete vraagstukken. Volgens een vaste structuur en proces.
Wil jij weten wat stelselmanagement ERTMS is en hoe het praktijk in de werkt? In deze deelsessie gaan we gezamenlijk aan de slag met een concrete casus uit de praktijk.
Sprekers:
Anne Ubbels (Programmadirectie ERTMS)
Wouter Metzlar (Berenschot)
De landelijke uitrol van ERTMS biedt kansen voor de hele sector
Na 2030 vindt de landelijke uitrol plaats. Het wordt een enorme operatie, die alleen succesvol kan zijn wanneer de hele sector samenwerkt en we rekening houden met ieders belangen. We moeten straks op alle fronten innovaties doorvoeren en daar kunnen we vandaag al mee beginnen. Samen gaan we onderzoeken welke kansen we hiervoor zien.
Sprekers:
Mirjam Cauvern (Programmadirectie ERTMS)
Peter Scheffel (Programmadirectie ERTMS)
ASAP
De implementatie van ERTMS is een omvangrijk project, waarbij het laatste baanvak in 2050 wordt opgeleverd. ProRail wil dit versnellen naar 2040, of zelfs 2035, en heeft daarom de ‘Aanbesteding Snellere Aanpak ERTMS’ in gang gezet: ASAP. In deze open aanbesteding is ProRail op zoek gegaan naar innovatiepartnerschappen, die kunnen helpen de komst van ERTMS te versnellen. Inmiddels zijn er 11 ideeën door de aanbestedingsfase gekomen en testfase beland. Hierin werken de innovatiepartners het projectvoorstel uit tot een werkende oplossing en wordt de businesscase aangescherpt.
Het programma ASAP organiseert op het ERTMS congres een veldsessie, waarin ze ingaan op wat ASAP is, waarom het zo baanbrekend is en wat er gebeurt in de verschillende fases van dit aanbestedingstraject. Ook leveren enkele potentiële innovatiepartners een bijdrage en gaan we met elkaar in gesprek gaan over hoe we ERTMS sneller kunnen implementeren; doe jij mee? Op naar ERTMS, ASAP.
Sprekers:
Riet Schroven (ExCo)
Ben van Schijndel (Strukton)
Ivan Reijnen
The big elephant in the room
Soms moet je recht in de ogen van de olifant in de kamer durven kijken. Tijdens deze sessie gaan we een aantal spannende onderwerpen rondom ERTMS bespreken. Dit gaat om onderwerpen als ATO, FRMCS, Hybrid level 3, OCORA en DAC. Wat weten we nu al van deze onderwerpen? Welke invloed hebben ze op ERTMS? En hoe verhouden we ons als Nederland ten opzichte van deze zaken? Kortom, een sessie waarbij de vragen net zo groot zijn als de olifant in de kamer.
Sprekers:
André van Es
Eerste hulp bij samenwerken
Het uitrollen van ERTMS staat of valt met goede samenwerking, maar hoe doe je dat op een vruchtbare manier? Wat zijn je uitgangspunten en hoe behoud je de juiste energie gedurende het traject?
Tibor van Bekkum, associate partner Common Eye, geeft tijdens de plenaire opening al de handvaten voor goede samenwerking, maar in deze sessie gaat hij samen met ons echt de diepte in. We steken de handen uit de mouwen door samen een aantal samenwerkingssettings en –thema's uit te werken die aansluiten bij de ERTMS-praktijk. Want een vruchtbare samenwerking, dat willen we toch allemaal!
Sprekers:
Tibor van Bekkum (Common Eye)
Loop geen €500 miljoen mis! De ins en outs van de CEF subsidie
Laat geen €500 miljoen op de plank liggen!
De Europese Unie ondersteunt transportprojecten die een sterk en duurzaam Europa bevorderen. Met de CEF subsidie (Connecting Europe Facility) maakt de Europese Unie elk jaar €500 miljoen vrij voor eigenaren van bouwmateriaal en infrastructuur om te investeren in grote projecten. Hoewel deze subsidie al tien jaar bestaat, is het voor veel mensen in de transportwereld een onbekende subsidie. En dat is jammer, want op deze manier blijft er heel veel geld op de plank liggen!
In deze sessie ontdekken we wat de CEF is en hoe je hem kan aanvragen voor jouw investeringsproject. We horen ook van bestaande projecten die voor een groot deel worden gefinancierd met de CEF zoals de upgrade van materiaal van Baseline 3.
Deze sessie is vooral interessant voor eigenaren van bouwmaterieel en infrastructuur zoals regionale en landelijke vervoerders.
Sprekers:
Lambert Smeets (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland)
Pieter Aaldring (ProRail)
Beter samenwerken? Tips en trucs uit de praktijk.
Een goede realisatie van ERTMS vraagt om ultieme samenwerking en dat is soms best lastig. Ter inspiratie deelt Corina de Jongh, directeur Railforum, haar kennis, ervaringen en tips.
Sprekers:
Corina de Jongh (Railforum)
Welke verborgen cyberrisico's signaleer jij? (Engelstalige sessie)
Zoek samen met de specialisten van het programma ERTMS naar specifieke cybersecurity risico's door ERTMS. In deze workshop krijg je inzicht in de cyberrisico’s voor ERTMS en wat daar aan te doen is. We gaan aan de slag met het zoeken naar risico’s, en geven inzicht in de realiteit van deze risico’s
.
Sprekers:
John Boss
Samen komen we verder – kennis uit de zaal!
Via een interactieve en competitieve ERTMS-vragensessie nemen we je mee door de levenscyclus van ERTMS. Van van de specificatiefase via ontwerp naar de operatie- en onderhoudsfase. We kijken hiernaar vanuit verschillende invalshoeken zoals techniek, processen, politiek naar infrastructuur, materieel, trainingen, certificeren etc.! Je zult ervaren dat je op basis van jouw positie het idee hebt het volledige beeld in zicht te hebben, terwijl een andere collega met andere kennis een vraagstuk helemaal anders ziet. Sta jij hier open voor?
Sprekers:
Dennis van den Braak
Pieter van der Beek
ERTMS What’s Next?
De bredere uitrol van ERTMS biedt meerdere mogelijkheden voor verbeteringen. In deze sessie ga ik met jullie deze kansen verkennen. In de komende TSI CCS (ERTMS) update (TSI2022) wordt het gebruik van deze mogelijkheden namelijk eenvoudiger en verbeterd. Zo vervalt de onduidelijkheid tussen de Levels 2 en 3. Hierdoor wordt de ontwikkelde functionaliteit van Hybrid Level 3 eenvoudiger toepasbaar als Hybrid train detection. Ook wordt er een grote stap gemaakt voor geduwd rangeren onder ERTMS en er zijn diverse verbeteringen voor de DMI en remcurves. Ook ATO GOA2 komt natuurlijk beschikbaar. Deze opties zijn al voorhanden tijdens onze uitrol. Hoe maken we daar zo goed mogelijk gebruik van en wat brengt het ons? Dit geldt voor de volle breedte van de spoorbranch, maar specifiek voor de belangrijkste gebruikers: de reizigers, het goederenvervoer en natuurlijk ook voor de machinisten en treindienstleiders. Maar ook voor de ontwerpers en beheerders is dit van toepassing.
Sprekers:
Maarten Bartholomeus (ProRail)
GoA4 voor Automatisch Rangeren en ATO, de weg naar een autonome trein
Nieuwsgierig naar wat GoA4 voor Automatische Rangeren kan betekenen? ProRail, Lineas en Alstom voeren hiervoor samen een proef uit. We delen we de eerste resultaten van deze proef in Oosterhout. De gebruikte technologie zal een belangrijke basis zijn om ATO GoA4 over ERTMS te kunnen ontwikkelen. Daarnaast vertellen we ook iets over de resultaten van de proef in Frankrijk met seinbeeld herkenning. Met de ontwikkeling van dit soort bouwstenen zoals obstakel detectie en seinbeeld herkenning wordt de weg vrijgemaakt voor autonome treinen.
Sprekers:
Abel Poelaert (Alstom)
Brenda Struve (ProRail)
Bruno van Lede
Ketenregie - invoeren van ERTMS met behoud van huidige prestaties, hoe doen we dat?
Zijn we als sector goed op weg om bij ERTMS een even betrouwbaar vervoersproduct te leveren als bij ATB? Eén ding staat vast: de keten moet hiertoe bij ERTMS nog intensiever en soms ook anders samenwerken dan we nu al doen. Dat is waar ketenregie om draait. Je hoort in deze sessie van een aantal organisaties welke vraagstukken dit voor hen met zich meebrengt. En we gaan op basis daarvan met jou in gesprek om te ontdekken wat we tijdens deze reis volgens jou zeker moeten meenemen of thuislaten!
Sprekers:
Elizabet de Graaf
Udo Hermann (ProRail)
Martijn Verwoert (NS)
Peter Wilms (Anders)
Materieeltoelating en specifiek ESC-testen bij de uitrol van ERTMS
Bij de uitrol van ERTMS is de keuze gemaakt om eerst het materieel en daarna de infrastructuur om te bouwen. Welke consequenties heeft deze keuze voor jouw als matrieeleigenaar? En welke interacties treden hierbij op tussen ERA/ILT en ProRail, de ombouwer van de infra? Niet alleen deze vragen beantwoorden we, maar we gaan in deze sessie ook in op de ESC-testen aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden.
Sprekers:
Jan van Oostveen (Programmadirectie ERTMS)
Jihane Nasseh (Expand Business Rail)
Positie bepalen van de trein, wat zijn de nieuwe mogelijkheden?
Balises en odometers, dit zijn twee belangrijke onderdelen waarmee de positie van treinen bepaald gaat worden bij ERTMS. Maar zijn hier ook andere mogelijkheden voor of is dit de beste optie? Dit zal besproken worden tijdens deze sessie.
De sessie zal bestaan uit een introductie over dit onderwerp, het bespreken van de resultaten van het onderzoek en aansluitend een podiumgesprek met experts op dit gebied. Daarnaast zal er ruimte zijn om over dit onderwerp in gesprek te gaan.
Sprekers:
Sieta Pierik (Programmadirectie ERTMS)
André van Es
Bureau Europese Samenwerking
Als Nederland zijn we onderdeel van de grote Europese veranderingen op het spoor. Hoe doen we dat? Wat is onze inbreng? Waar lopen we tegenaan? Tijdens deze sessie denken we na over de Europese samenwerkingen, ontdekken we op welke manier Nederland het verschil maakt en gaan we na welke mogelijkheden er zijn om onze invloed te vergroten.
Sprekers:
Kirsten Wittig (Programmadirectie ERTMS)
De arbeidsmarkt van de toekomst
Met de ERTMS verandert het hele werkveld van de persoons- en goederenvervoer. Welke mensen hebben we hiervoor nodig? Waar gaan we deze mensen vinden? Hoe kijkt de nieuwe generatie aan tegen hun toekomstig werkveld? Om deze vragen te beantwoorden is de Rail minor opgezet. Samen met studenten van deze minor gaan we op interactieve wijze nadenken over de belangrijkste vragen rondom de arbeidsmarkt van de toekomst.
Sprekers:
Studenten van de Railminor
Evert Schipper (ProRail)
Hoe faciliteren we de cruciale rol van de treindienstleider bij de implementatie van ERTMS? Ronde 2
Bij de geplande landelijke uitrol van ERTMS gaat in deze fase de meeste aandacht uit naar levering, ontwerp en installatie van de fysieke ERTMS omgeving in de railinfrastructuur en in het rollend materieel. Logisch want een succesvolle ingebruikname van het nieuwe beveiligingssysteem is in eerste instantie gebaseerd op goed functionerende technologie. Voor een succesvolle implementatie wordt natuurlijk gekeken naar processen. En wat de impact is van procesverandering op verschillende rollen en functies. Met name de rol van de treindienstleider is in onze ogen cruciaal voor een succesvolle implementatie en uitrol van ERTMS in Nederland. Door te testen en te simuleren in een veilige en representatieve testomgeving worden waardevolle gebruikerservaringen en bevindingen opgehaald die input vormen voor het ontwerpproces én voor de implementatie en opleidingen bij Verkeersleiding. Cruciaal daarbij is ook de periode waarin de transitie van NS54 naar ERTMS plaatsvindt en het personeel op de VL posten met een hybride situatie wordt geconfronteerd.
Sprekers:
Peter Boom (Royal HaskoningDHV)
Philip Hupkes (RailConnect)
Harm van Huet (Intraffic)
Maria Oskina (Royal HaskoningDHV)
Sebastiaan Postma (Railconnect)
Talkshow OKE: Europese regels en specificaties (ronde 2)
Wil je meer weten over de Europese regels en specificaties en wat dat voor jou als gebruiker betekent? Sluit dan aan bij de Talkshow van het Operationeel Kenniscentrum ERTMS (OKE)! Je neemt plaats als publiek in de zaal en je kunt vragen stellen aan de experts aan tafel.
Het OKE organiseert iedere twee maanden een talkshow voor gebruikers en toekomstige gebruikers van ERTMS. In de online talkshows worden onderwerpen behandeld die van belang kunnen zijn voor deze gebruikers. De ene keer gaat het om uitleg van techniek, een andere keer om toelichting op gebruikersprocessen, en wordt weer een andere keer meer achtergrond informatie gegeven over de implementatie van ERTMS in Nederland.
Sprekers:
Piet Schouwerwou